Bloggens makt

Att blogga visar sig snabbt vara ett fascinerande kraftfullt verktyg, ord är starkare än svärd! Jag skrev nyligen ett kritiskt inlägg här på bloggen om ett företag som säljer andelar av potentiella hitlåtar, och nästan genast kunde man hitta det på Googles första sökresultatsida om man söker på företagets namn – säkert mycket tack vare att det inte skrivits så mycket om företaget på andra ställen på nätet.

Om jag ville skulle jag kunna försöka såga företaget vid fotknölarna. Jag skulle kunna twittra massor om inlägget och kommentarsdiskussionen (det dröjde inte länge innan företaget självt kommenterade). Inte minst skulle jag kunna nämna företagets namn i det här inlägget du just nu läser, för att ge Google ännu en sida på min sajt med samma nyckelord.

Men det gör jag inte (ännu). Jag känner inte att jag vill försöka sänka dem (direkt). Jag vill tro att de har en seriös affärsidé, om än med i nuläget en för kunderna absurd prissättning där det dessutom kan vara svårt för en oinvigd att förstå vad det är man köper. Jag vill tro att de som står bakom företaget faktiskt har en idé om hur man ska utveckla en bransch i stort behov av anpassning. (Men jag börjar tvivla och det dröjer nog inte länge innan jag analyserar detta djupare.)

Mina bloggläsare är än så länge lätträknade. Jag är inte en känd inflytelserik person. Men jag kan räkna på lönsamhet och jag kan skriva om det. Sen gör Google resten. Den som funderar på att ”investera” i företagets första projekt googlar säkert för att få veta mer. Sannolikheten att man då hittar och besöker min blogg är just nu stor, och den som orkar läsa vad jag skrivit tänker nog efter en gång extra innan han handlar.

Direktkontakt. Bloggmakt.

En kommentar

Kommentera

Obligatoriska fält är markerade med *. Din e-postadress kommer inte att synas.