En glass, på min ära!

Jag har idag sÃ¥lt mig till 7-Eleven (och sannolikt till GB eller Unilever eller vem det nu kan tänkas vara). Kampanjen gÃ¥r ut pÃ¥ att jag fÃ¥r en av säsongens nya glasstrutar gratis av 7-Eleven. Eller gratis och gratis – jag fÃ¥r en glass till ett butiksvärde av 27 kronor utan att betala nÃ¥gra pengar, men jag betalar med mitt telefonnummer och med att själv bli en reklampelare. En mycket smart kampanj!

Klicka på bilderna för att förstora

alttext

1: connecta till 7/11

2: Ge 7/11 rättigheter

3: Lämna mobilnummer

4: Kommentera

5: Färdigt. SMS kommer strax till telefonen.

Det hela går nämligen ut på att jag loggar in på sajten med Facebook Connect, det vill säga mitt facebookkonto, och att jag ger 7-Elevens applikation möjlighet att nu och senare posta uppdateringar med min facebookprofil som avsändare. Utöver detta ger jag glatt bort mitt mobiltelefonnummer för att få en glasskupong med SMS. Effektiv viral marknadsföring.

Flödet, som illustreras i bilder här i inlägget, borde fÃ¥ mig att skrika ALDRIG I LIVET men av nyfikenhet – och inte att förglömma mitt sug efter glass – fullföljer jag hela registreringen.

Intressant är också att när man väl fått sin glass så går det att ladda om kampanjsajten och få upp rutan där man ska ange sitt telefonnummer en gång till. Man kan inte fylla i samma nummer igen, men väl ett annat nummer. Jag angav min frus mobil och hon ringde strax och sa att hon fått ett konstigt sms med glass.

Återstår att se om vi båda blir sms-spammade framöver, och om vi båda kan hämta ut en glass eller om det bara är en av oss trots allt. Med telefonnumret till hands kan de även skaffa min postadress och skicka direktreklam om de skulle vilja det. Ingenstans på kampanjsajten finns någon policytext om behandling av personuppgifter. Det ska bli intressant att se om, när och vad facebookapplikationen kommer att skriva saker på min profil. Och hur det blir med reklam-sms till både mig och frun. Möjligen får de genom facebook även tillgång till min e-postadress.

Förhoppningsvis förstÃ¥r 7-Eleven att inte använda mitt facebookkonto till att skicka nya uppdateringar i tid och otid. Det krävs nog inte mycket för att det ska uppfattas som spam hos bÃ¥de mig och mina vänner, och därmed ge badwill till företaget. Men lite beroende pÃ¥ hur de utformar det sÃ¥ skulle det kunna bli sÃ¥ att det ser ut som att jag är avsändaren, snarare än 7-Eleven. Det blir intressant att följa. En annan aspekt är att jag själv blockerar alla möjliga applikationer som jag tycker spammar mitt facebookflöde. Farmville, horoskop, akvarier, smÃ¥ virtuella husdjur etc – allt försvinner med ett enkelt klick. Värre dÃ¥ med till exempel positioneringsleksaken Gowalla. Den uppdaterar statusen utan att komma via en blockerbar applikation. Hittills har jag endast blockerat en av mina facebookkontakter fullständigt för att slippa se hans gowallande. Jag tror dock att glassapplikationen inte kan uppdatera status pÃ¥ det sistnämnda sättet. Och till sist har vi förstÃ¥s ytterligare en svÃ¥righet att förhÃ¥lla sig till – bÃ¥de som konsument och som avsändare: bluffkampanjer pÃ¥ facebook.

Om 7-Elevens applikation får mina facebookkompisar att blockera mig pga spam, då har jag verkligen sålt mig. För en glass.

Resultatet på Facebook

PS. Det är möjligt att i efterhand plocka bort 7-Eleven-applikationen frÃ¥n facebookkontot sÃ¥ att den inte kan posta fler saker. Men telefonnummer kan man inte ta tillbaka…

PS2. PÃ¥ knappt tre timmar tog glasserbjudandet slut – 5000 glassar utdelade. Själv fick jag tipset via Twitter.

En kommentar
  1. PÃ¥ facebook fick jag en kommentar till det här inlägget…

    Grattis Henrik! Jag gjorde en liknande grej och det slutade med att jag bytte nummer. Det var några år sedan och det var ett svenskt företag som specialiserat sig på SMS-reklam 🙂 Det pep ungefär 28 ggr/dag i luren, ha ha

Kommentera

Obligatoriska fält är markerade med *. Din e-postadress kommer inte att synas.